Wild.

Okej, hörrni. Nu blir det filmtips! Har sett så jäkla mycket film på sistone, försöker ju alltid beta av lite av de Oscars-nominerade filmerna innan själva galan så nu kör vi!

Wild bygger på en självbiografi av Cheryl Strayed och handlar om hennes vandring på Pacific crest trail i västra Usa. Hon hade aldrig vandrat innan utan packade med sig en skitstor ryggsäck och började gå den här svinjobbiga leden. Hon lämnade ett liv bakom sig som hade gått åt skogen efter hennes mammas död, ett krossat äktenskap och dessutom ett knarkmissbruk för att hitta meningen med hela skiten på den här vandringen. Och nu kanske några tycker att detta låter lite…cheesy? Jag också! Jag köpte nämligen boken och tröttnade tyvärr nånstans efter 100 sidor för att jag var rädd att det är var en ny Eat pray love: ni vet, medelklasskvinna med kreativt yrke lämnar en medelklasstillvaro för att resa runt i världen och hitta sig själv (eller som i den boken: äta mycket pasta och hitta en MAN på Bali, det var tydligen det som behövdes). MEN, den här filmen är annorlunda jag lovar och framför allt bättre!

Cheryl, som i filmen spelas av en så jäkla bra Reese Witherspoon, gör ju även hon en resa för att hitta sig själv och genom tillbakablickar får vi följa hennes resa till dit hon har kommit idag. Hon har gjort en massa dumma grejer visst, men det hon bär med sig mest av allt är en sorg. En sorg efter en mamma som enligt henne själv var hennes livs stora kärlek för visst är det så? Ens mamma är ju för det mesta det bästa som finns. Det är alltid befriande att se en film som klarar Bechdel-testet med råge och en film där den kvinnliga huvudkaraktären faktiskt inte behöver hitta en man för att hitta sig själv.

Filmen är så himla vacker, sorglig men framför allt livsbejakande och jag ville bara hem och ge min mamma en kram. En klar femma, en jättebra film och om man tvivlade lite på Reese Witherspoon så är det bara att omvärdera. Detta är det bästa hon gjort sen Walk the Line, hon är helt magisk i den här filmen.

2 thoughts on “Wild.

  1. Okej, jag vågade inte läsa det här inlägget för jag visste inte om det skulle spoila slutet på boken (som jag fortfarande inte är klar med), men jag är sjukt peppad på filmen! Och på att ge mig ut och vandra och ba *uppleva naturen*

  2. Pingback: Oscarsgalan: Jag tippar! | Popfröken

Kommentera

