Lucka 16; En selfie/ett självporträtt du tagit i år

IMG_6098

Åh vad jag älskar selfies. Om jag ändå hade vetat när jag var 15-16 år att jag en dag skulle älska att ta en massa kort på mig själv och dessutom publicera dem till höger och vänster så att random folk kunde se. Det hade varit helt otänkbart då. Under en väldigt lång tid, ja hela skoltiden har jag haft såna oerhörda komplex för mitt utseende. Jag är född med läppgomspalt och med det kände jag mig alltid annorlunda, rentav ful när jag var yngre. Jag hatade min näsa, hatade mina sneda tänder och ville inget hellre än att ha ett vanligt ansikte som alla andra. Jag identifierade mig som ”den fula” under hela min uppväxt, blev kallad Pomperipossa och häxa i skolan, hade aldrig nån kille (skulle aldrig ens vågat närma mig nån av rädsla för att bli avvisad) och blev aldrig bjuden på några fester. Eftersom jag insåg att jag aldrig skulle bli ”snygg” enligt min standard så bestämde jag mig för att satsa på andra grejer istället. Jag var grym i skolan och fick skitbra betyg, hängde med mina kompisar istället och kollade på extremt mycket film under mina tonår. Jag försökte helt enkelt skita i hur jag såg ut och ägna min tid och energi åt andra grejer även fast det alltid skavde där bak nånstans.

Idag kan jag bli väldigt ledsen när jag tänker tillbaka på den tiden. Jag tänker på hur mycket energi som gick åt att titta sig själv i spegeln i timmar, att aldrig känna sig fin och en önskan om att se ut som alla andra. Jag hade velat visa mitt sextonåriga jag mitt selfie-bibliotek och visat hur jäkla långt jag har kommit. Idag älskar jag mitt ansikte. Jag älskar min näsa fastän den fortfarande efter några operationer är rätt sned. Jag älskar mina krokiga tänder för att de är ju en del av mitt fabulösa leende och just nu skulle jag inte vilja ändra på något. Detta är ju hur jag ser ut. Detta ansikte är det första ansikte mina barn har sett, det ansikte min sambo blev förälskad i och det ansikte min familj och vänner känner till och älskar. Jag älskar mitt knasiga ansikte och då är det ju skitbra att kunna ta en selfie när som helst för att föreviga sitt ansikte på sina egna villkor. Så här ser jag ut och jag älskar det.

Bilden ovan togs btw på valdagen. Då var jag så himla pepp. På kvällen not so much.

Detta var lucka sexton i Emily Dahls julkalender.

2 thoughts on “Lucka 16; En selfie/ett självporträtt du tagit i år

  1. Du är så himla bra! Jag kan också tänka så att tänk om jag visste när jag var 14, 15, 16, 17 att jag skulle älska att ta bilder på mig och hylla självporträtt och vilja visa hela världen. Jag hade aldrig trott att det var sant!

    Jag vill krama ditt tonårsjag! Och alla andra fina, sköra tonåringar (och vuxna) som mår skit. Heja dig och heja selfies!

  2. Wow! Jag känner precis samma. Dock valde jag att plåga mig själv med att vara den som ”hänger på” de ”snygga” och alltid alltid kategorisera mig som den fula kompisen. Jobbiga år det där.
    Idag kom jag på mig själv med att säg att vi skulle ställa undan tomteskummet, så att min dotter inte kommer se ut som jag en dag. Alltså? Vad sa jag? Det är inget fel med att se ut som jag! Sen ställde vi fram tomteskummet igen. Det sitter så himla djupt, det där. Men jag hoppas att jag aldrig någonsin kommer säg så så att min dotter hör det igen.

Kommentera

