”Vi har rätt till bra service!” och andra saker jag definitivt inte sa efter mina förlossningar.

I senaste Mama fanns det ett reportage om hur mammor idag (inte alla, men fler och fler tydligen)eftersträvar en mer serviceinriktad förlossning och eftervård. Ni vet, lyxigare rum, godare mat, badkar på rummet osv osv. I artikeln får man möta två mammor som ger sin syn på det hela och den ena mamman proklamerar ”Vi har rätt till bra service!!” och är väldigt besviken på sin eftervård. I just hennes fall var det ostädat på rummet, maten var dålig och de fick slänga sina blöjor själva. Ehm okej. Att det är ostädat köper jag att hon är arg över. I hennes fall hade de borrat på rummet så det var byggdamm i rummet vilket kanske inte känns helt kul när man har en liten nyföding på plats. Men alltså, klaga på maten? Klaga på att man får slänga blöjorna själva? Använda ordet SERVICE i samband med förlossning och eftervård?

Jag vet inte, men nåt känns rätt skevt där. Jag kan helt ärligt säga att vid mina förlossningar har jag nog inte tänkt på huruvida jag fått bra service eller inte en endaste gång. För min del är inte service en del av förlossningsvården. Jag vill ha en utvilad barnmorska och känna mig trygg i den här extremt utlämnande situationen man befinner sig i. Jag är ingen kund som alltid har rätt, jag är ju en patient som litar på att de med kunskapen ska hjälpa mig att föda fram en bebis på säkrast möjliga sätt. Och eftervården sen då? Vid mitt BB, Danderyds sjukhus, får man bo på ett patienthotell som det så tjusigt heter. Man får ett eget litet rum, ens partner får bo där också och man är rätt självgående. Man får slänga sina blöjor själv, maten var helt okej (om jag ska vara ärlig var maten nåt av det sista jag tänkte på pga extrem trötthet, trasig kropp och BEBIS. Jag var bara orolig över att gå och bajsa för första gången efter förlossningen. Aj.) och det är ju inget riktigt hotellrum direkt.

Men vet ni vad? Det kanske inte är det man ska lägga krutet på? Istället för att som här i Sthlm, satsa på privatBB som erbjuder lyxrum (BB Sophia) kanske vi verkligen ska satsa på barnmorskorna? Se till att deras arbetssituation är så bra som möjligt så att man känner sig trygg under sin förlossning. Lägga resurser på det istället för att de som föder ska få så bra service som möjligt? Jag vill ha bra service när jag äter på restaurang, inte när jag föder fram en fyrakilos bebis tack.

2 thoughts on “”Vi har rätt till bra service!” och andra saker jag definitivt inte sa efter mina förlossningar.

  1. Så himla bra skrivet! Håller med till hundra procent. Själv är jag gravid med mitt första barn 🙂 och ska föda inom fyra månader. Har inte en enda gång tänkt på ”servicen” jag kommer få på sjukhuset, eller hur lyxigt mitt rum kommer bli.. Det finns liksom lite andra grejer att prioritera 🙂

Kommentera

