ätstört.

Jag såg på nyheterna igår att var femte ung tjej lider av ätstörningar i nån form. Var femte ung tjej! En av fem, det är rätt många unga tjejer det. Det sorgliga är att jag inte tror att någon är speciellt förvånad över siffrorna, vi känner nog alla till någon med nån ätstörningsproblematik eller så har vi själva upplevt det. Jag har inte haft några allvarliga ätstörningar men jag har verkligen inte haft ett okomplicerat förhållande till min kropp. Under mina tonår hade jag lite komplex över min putmage och mina icke-existerande bröst. Jag försökte göra hundra situps varje kväll men då det varken gjorde från eller till sket jag till slut i dem och gick och klämde på min mage i spegeln när ingen såg.

När jag var runt 19-20 började jag konsumera modetidningar och skvallerblaskor i en rasande fart. Jag läste Elle som om det vore min bibel och drömde om att ha Keira Knightleys kropp. Hon hade ju heller inga bröst men hon var ju pinnsmal så då såg det okej ut. Att ha små bröst och lite fett på kroppen var i mina ögon inte speciellt fint alls. Jag började även köpa Veckans Nu och liknande tidningar som var rätt nya då och där stod det nästan alltid om ”kändisdieter” och hur kändisarna åt och tränade för att kunna ha size zero. Jag flyttade hemifrån och började mixtra med maten. Köpte hem pulverdiet, åt enbart äggröror och drack vatten konstant för att fylla upp magen och inte känna mig hungrig. Tack och lov är jag inte en uthållig människa. När min knäppa diet inte gav nåt resultat(jag tränade ingenting utan bara ”svälte” mig lite lätt), tröttnade jag. Jag sket i pulvret som var DYRT och gick ut och festade och köpte öl och bakfyllepizza för pengarna istället. Inte speciellt hälsosamt så här i efterhand men hellre köpa öl och pizza än att sitta hemma och svälta sig om kvällarna. I den här vevan träffade jag också M. Han älskade min kropp precis som den såg ut och först då började jag också bli snäll mot min kropp. Är inte det rätt sjukt? Att i mitt fall behövde jag min killes bekräftelse på att min kropp var fin som den var, kunde inte jag ha kommit på det själv? Det är ju HELT sjukt.

Men den stora grejen som fått mig att helt skita i hur smal eller tjock jag är, är att få barn. Min kropp kommer aldrig se ut som den gjorde innan jag födde mina två barn. Jag har bristningar lite här och där, magen är en mysig degig liten sak och mina bröst är ju faktiskt större men ser rätt roliga ut nu. Men jag kan faktiskt helt ärligt säga att jag aldrig varit så stolt över min kropp som jag är nu. För det första är den ju rent ut sagt AWESOME, tänk vad den har varit med om liksom! Den har burit två barn! Och för det andra har jag verkligen inte tiden till att noja över min putmage. Med all två-årstrots och amningsmaraton här hemma finns inte tid till att noja sig över en sån sak.

Och nu när beach 2014 närmar sig kunde jag faktiskt inte bry mig mindre.  Jag vill äta hälsosamt och träna måttligt så att jag känner mig stark och att jag mår bra. Men jag tänker inte sitta på stranden med en handduk virad om mig för att jag tycker att jag ser tjock ut. Vad sänder det för signaler till mina barn, till min dotter? Jag vill inte att hon ska bli en av de där flickorna med ätstörningar, jag vill att hon ska tycka om sig själv och sin kropp och inse att det finns så många andra saker att lägga sin energi på här i livet. Men det är ju skitsvårt. Jag kommer inte att kunna skydda henne ifrån allt, hon kommer med största säkerhet må dåligt över sin kropp och jämföra den med andras och klämma och känna framför spegeln.  Jag hoppas bara att jag kan ge henne en så bra grund att stå på som möjligt så att hon kan till slut bara skita i det. För i slutändan betyder ju en putmage inte ett jäkla dugg.

2 thoughts on “ätstört.

  1. Så sjukt att det ska behöva vara så! Alltså en på fem! Jag blir mörkrädd! Det är väldigt få i min umgängeskrets som inte har/har haft ett komplicerat förhållande till mat, kropp och ätande på något sätt.

Kommentera

