två små boktips.

20140304-195827.jpgEfter att ha varit nere på bokrean under två omgångar förra veckan kom jag endast hem med fyra böcker. En kokbok som förmodligen kommer stå och samla damm tillsammans med de övriga kokböckerna vi köpt när vi velat krydda (HAHA) till det lite här hemma och sen då Bea Uusmas bok om Andrée-expeditionen som än så länge, trettio sidor in är magisk.

De övriga böckerna var till V och jag hittade verkligen två fynd som jag vill tipsa om! Jan Lööfs bilderbok är fin även om man inte har en avkomma som vill titta i den och jag norpade åt mig den så fort jag såg den på hyllan. Jag älskar Jan Lööfs tidigare böcker och här hemma har vi både Sagan om det röda äpplet och Min morfar sjörövaren. Tyvärr är dock V lite för liten för dem än men den här bilderboken blev en succé och speciellt då uppslaget där Lööf ritat tåg och bilar, det brukar ju bli så när man har en fordonsbesatt unge.

Den andra boken är Catarina Kruusvals ”Tre visor”. Hon har illustrerat flera andra barnsånger i en serie böcker men i just den här var det ”I ett hus”, ”Lilla snigel” och ”Björnen sover” : allihopa sånger som sjungs dagligen på V:s förskola. Alltså: succé.

Nu vill jag hitta lite fler böcker till mig men jag tror det får bli nätet alltså, det var rätt utplockat i butikerna nu senast jag var där. Fler böcker behöver man ju alltid *väljer att inte se högen med olästa böcker bredvid mig på nattduksbordet*.

Kommentera

