tjejveckan, lingonveckan, tant rosa på besök.

Var inne på Blondinbellas blogg idag där hon skrev att hon var så sugen på sötsaker då hon hade tjejveckan. Jag vet inte om det är amningshjärnan eller vad det kan vara men jag var tvungen att tänka till ett bra tag innan jag faktiskt fattade att hon menade att hon hade mens. Tjejveckan: mens. Jag tänkte lite på de olika namn jag själv kallat mensen; lingonveckan, ”den tiden i månaden” eller min personliga favorit Tant Rosa är på besök. Alla dessa omskrivningar man använt just för att man inte velat säga rätt ut att man de facto har mens. Jag fick mens när jag var tolv år, alltså har detta varit en del av mitt liv under de senaste 17 (!!!) åren men jag kan ärligt säga att jag fram tills bara för några år sen fortfarande skämdes när jag gick och handlade bindor på ICA. Som att nån annan skulle ha brytt sig det minsta om att jag gick och handlade nattbindor liksom. Allt detta smusslande och omskrivningar för något kroppsligt som är helt naturligt och som dessutom hälften av jordens befolkning genomlever varenda månad. Det är ju helt tokigt att man ska behöva skämmas för att man har något så naturligt som mens!

Och nu har jag ju blivit mamma till en tjej. En tjej som också kommer att få sin mens och då ska jag se till att hon inte ska behöva skämmas över den och smussla med tamponger och bindor eller gå runt och kalla det för lingonvecka bara för att hon skäms över att kalla den vid sitt rätta namn. Mens mens mens. Du har ingen tjejvecka gumman, du har mens.

Lyssna gärna på Liv Strömquists fantastiska sommarprat som handlade enbart om just mens. Grymt bra.

 

2 thoughts on “tjejveckan, lingonveckan, tant rosa på besök.

  1. Jag arbetar som gymnasielärare och när jag har mens vägrar jag smussla med bindor och tamponger på väg till toaletten. Har jag mensvärk och en elev frågar hur jag mår har jag börjat berätta om jag har mensvärk – hade det varit huvudvärk skulle ingen tvekat eller tabulagt det. Heja normalisering av kvinnokroppen!

Kommentera

