dela med sig.

Jag är så sjukt trött på Facebook. Jag loggar in där flera gånger om dagen, mest av rutin, men blir alltid lika besviken. För det första vet jag inte hur ert ser ut, men jag får bara reklam. Reklam i feeden och sen ”personlig” reklam till mig som mest består av dieter och reklam för olika viktminskningsmetoder. Sen händer det ju ingenting på Facebook längre. De första åren då var ju folk rätt aktiva, la ut bilder, skrev roliga statusar, ändrade sina relationsstatusar stup i kvarten. Nu: ingenting, folk lägger ut bilder på instagram och jag har mest folk som lägger ut spelförfrågningar eller delar med sig bilder som är antingen: 1. Sexistiska (som utger sig för att vara ”humor”) eller 2. Smått rasistiska (typ ”varför får man inte säga negerbollar när man får säga finska pinnar?”. Jag är så sjukt TRÖTT på det här.

Men, istället för att sluta vara inne på fejan har jag därmed bestämt mig för att min feed ska fyllas med artiklar, bra blogginlägg och dylikt som kan få en att tänka till lite istället. Jag ska fanimej dela som bara den. Istället för att få upp ännu en spelförfrågan eller ännu ett testresultat vilken karaktär i Girls man är (okej, jag gjorde testet och blev Marnie) så ska jag dela som aldrig förr. Dela bra artiklar om feminism, jämställdhet, antirasism you name it. Sen får väl folk blocka mina inlägg om de är trötta på dem men vem vet, nån artikel kanske faller nån i smaken och blir klickad på. Nåt som kan ge lite mer substans och väcka lite mer tankar än vad som i alla fall finns i min feed idag.

Så 2014, förmodligen sista året jag använder Facebook och då ska jag dela som aldrig förr.

4 thoughts on “dela med sig.

  1. Jag är med i säkert tio femton olika grupper på Facebook, som handlar om allt ifrån fatshion till feminism, till föräldraskap till mat/tvserier/böcker/rena ”tramssidor” där folk bara skriver dagbok typ. sånt som intresserar mig. Det har gjort att min Facebookande känns mer roligt & meningsfullt för jävlarrr vad jag lär mig grejer, träffar nytt folk, blir inspirerad & även arg. Så mitt tips är att gå med i olika grupper om du inte är det redan. En bra grupp är ”varför apor inte bär rosa klänning”, en diskussionsgrupp om feminism, genus etc. Jag deltar iinte så ofta men läser massa.

  2. Hejja dig! Sjalv har jag trottnat. Jag onskar att jag hade ork och tid att bemota rasism och sexism i flodet men det ater upp mig. Och de ganger jag har forsokt har det blivit sa tydligt att det inte ar ratt forum. Eller kanske snarare att jag uttrycker mig for langrandigt. Menar inte att vara negativ utan vill bara saga; all cred till er som orkar!

  3. Bra ide! Är också så fruktansvärt trött på allt trams på facebook. Kanske man ska söka upp bättre grupper och rensa rensa rensa bland personer med knasig ”humor”.

Kommentera

