så tröttsamt.

Gick in på Blondinbellas blogg igår och ångrade mig meddetsamma. Jag vet inte varför jag fortfarande ger människan min uppmärksamhet då jag blir provocerad varenda gång när hon ger sina åsikter om kapitalism eller om barnafödande (vilket hon nu är expert på och guess what, har du bara en positiv inställning kommer din förlossning att bli rosaskimrande och smärtfri!). Jag kräks på hennes åsikter och håller inte med henne i något egentligen. Så varför går man då in där och ger bloggen trafik? Hon skrattar ju bara hela vägen till banken medan en annan sitter där och inte riktigt kan förstå vad man just har varit med om. Så var fallet igår. Bella hade skrivit upp en lista på hennes åsikter som hon vet provocerar hennes läsare, och det är ju det: människan skriver ju för att provocera och få mer läsare vilket hon får när hon skriver såna här I D I O T I S K A inlägg.

Igår var det feminism som hon skrev om. Hon vill inte kalla sig feminist för enligt henne är det en grupp medelklasskvinnor som sippar rödvin och ”hittar på” olika frågor (kvotering) som faller in under ordet feminist. Hon slänger även in en känga mot ordet ”hen” och skriver att hon aldrig kommer klä sin son i klänning. Men om vi går tillbaka till feminism, förstår inte människan att hon inte hade varit där hon är idag om inte feminismen hade funnits? Tror hon att hon skulle kunna skapa alla sina företag, rösta och vara självständig om inte feminister hade banat väg och kämpat för kvinnors rättigheter? Jag blir helt galen, speciellt när hon sprider sån okunskap och inte kan se strukturerna i samhället utifrån sin egen lilla bubbla.

Och sen ”hen”. Seriöst, har vi den debatten fortfarande? Det är ett PRONOMEN som är awesome i både skriven och muntlig form.  JAG ORKAR INTE.

Läs på innan du uttalar dig om saker du uppenbarligen inte har en aning om. Och låt din lille son klä dig i klänning herregud, jag lovar att hans snopp inte kommer ramla av om det är det du är rädd för. Jisses.

5 thoughts on “så tröttsamt.

  1. Jag gick in och läste hennes inlägg efter att ha sett det på din insta och av nån avledning läste jag bland kommentarerna (det borde jag lärt mig att inte göra vid det här laget…) och jag blir bara så himla matt. Och ledsen. Och trött. Att folk fortfarande kommer med argumentet ”Det finns visst skillnader mellan könen – killar har snopp och tjejer har snippa – där är skillnaden”!!!?!?! Blir tokig. För alla feminister förnekar att det existerar snoppar, eller vad?! Ibland möter jag sådana argument ute i verkligheten också, och jag vet knappt hur jag ska bemöta de längre. Sådana urbota korkade kommentarer om feminism och genus och liknande. Pratade med en manlig vårdtagare häromveckan som inte tyckte att feminism behövdes, det räcker att respektera kvinnor och det gör ju alla redan, så vad är problemet? Man ba tack för den respekten när kvinnor blir våldtagna, misshandlade både fysiskt och psykiskt osv osv i all oändlighet.

  2. Tack så mycket för att vara vettig och ge mig en behövd antikropp mot Blondinbella’s puckade åsikter. blev otrolig deppig när jag läste hennes vidriga inlägg men kan väl skylla mig själv som läser fortfarande en sån egoistisk kapitalistisk blogg. Nu har vi i alla fall en bra anledning till att sluta gå in där fullt upp. Kommer klicka mig in här istället! Tack för en fin blogg! Heja feminister!

  3. Gaaahh jag vet! Varför läser man där liksom? Fast jag tror nog i slutändan detta utspel från hennes sida kommer att straffa henne. Visst, bloggen får bra trafik, men vem vill köpa hennes produkter?

Kommentera

