Skärmtidens vara eller inte vara.

20140131-113332.jpg

 

När jag hämtar V från förskolan har vi några timmar tillsammans bara vi tre innan sambon kommer hem från skolan. Hämtningen går väldigt bra, V är glad och den lilla promenaden hem till lägenheten är så rolig. Allt ska tittas på, snön ska kännas på, stenar ska sittas på och om det finns någon bil ska den gärna inspekteras också. Han börjar bli så klok min lille son, klok och framför allt så otroligt rolig.

När vi äntligen kommit in och tagit av oss alla kläder är det amning som gäller och då vill V gärna sitta i sängen tillsammans med oss och ibland läser jag en bok men oftast blir det ipaden. Jag tänkte skriva tyvärr i den meningen men så känner jag ju inte egentligen! Ipaden är toppen här hemma för tillfället. Innan har vi egentligen bara haft den på längre tåg-och bilresor men nu är den guld värd när lillasyster ska ammas och storebror behöver lite stimulans. Det blir en mysig stund där lillasyster får äta i lugn och ro samtidigt som jag och V kan sitta och leka med ipaden ihop, för det vill han. Han vill inte sitta själv med den utan vill helst att någon sitter med honom och hjälper till. Frustrerande ibland men det känns ändå rätt bra då man får lite koll på vad han gör med ipaden samtidigt som det känns lite mer pedagogiskt då också, dvs att man sitter och pratar om det man ser på plattan. Men, det är svårt att veta hur mycket som är för mycket tid vid ipaden när han är så pass liten. Nu blir det kanske 30 min om dagen, ibland 45. Sen blir det ju både lite morgon- och kvällsbolibompa så det blir ju rätt mycket skärmtid när man tänker efter…

Hur resonerar ni andra kring skärmtid? Hur ofta sitter era små vid skärmen under en dag?

Kommentera

