min morgon.

7.15. Vaknar av att sambon smyger ut ur lägenheten och möts av en liten bebis som ligger och sover så gott bredvid mig i babynestet. Tittar lite på henne och tittar sedan på instagram. Bebisen är finare.

7.20 V vaknar och börjar småprata i sitt rum. Går och säger hej och försöker lyfta upp honom ur sängen. Han vägrar.

7.21. Får mini-nervöst sammanbrott.

7.25 Får äntligen lyfta upp honom och byta blöja under extremt många protester.

7.30 V hittar ipaden (helvete) men detta gör att jag kan amma lillasyster som vaknat nu i någorlunda lugn och ro.

7.40 Ammar/ försöker hjälpa en frustrerad V med ipaden

7.50 Gör frukost till V. Han vill inte äta. Mutar med ipaden.

7.55 Medan V äter byter jag blöja och byter om på lillasyster.

8.00 Inser att jag själv inte gått på toa. Blixtbesök medan syster ligger i sin säng och V fortfarande äter frukost framför Bilar 2.

8.05 Mutar V med att ta på sina kläder med ipaden.

8.15 Ammar lillasyster/ hjälper en frustrerad V med radioapan på ipaden/ äter upp mackan V inte ville ha.

8.20 Lägger ner lillasyster och kan krama och pussa lite på V.

8.30. Tandborstning. Tandborsten är överallt i lägenheten utom i V:s mun. Måste komma ihåg att sanera den innan nattning ikväll.

8.35. Tårar för att V inte fick lägga tandborsten i duschbrunnen. Slår lite på mig och jag får världens sämsta samvete och försöker pussa och kompromissa med honom. Går sådär men vi blir kompisar till slut.

8.40 Klär på lillasyster overall och lägger i vagnen, säger till V att det är dags att klä på sig ytterkläderna.  Han gömmer sig.

8.41. Hittar V och mutar med ALLT som finns på förskolan: bilar, kompisar, fröknar, snö, bilar, rutschkana, möjligheten att kanske se en sopbil på vägen till förskolan, bilar. Till slut låter han mig ta på honom kläderna under vissa protester.

8.55. Alla påklädda. Lämnar lägenheten.

9.00 Försöker få V att sitta i vagnen de 200 m till förskolan. Han vägrar. Lillasyster sover. Win på det i alla fall.

9.01 Mutar V ännu en gång med ALLT som finns på förskolan. Lyckas till slut få upp honom i vagnen och bär på en tung 20 månaders i full vintermundering och samtidigt försöker manövrera en syskonvagn in till föris.

9.05 Lämnar en glad V till en pedagog, får både puss och kram och inte en tår från varken mamma, förisunge eller spädis.

9.10 Kommer hem, tar av lillasyster overalls och lägger ner i sängen. Dricker lite kaffe och dör en liten stund i soffan.

 

FöräldraLEDIG var det va?  Min känsla av att ha överlevt och kommit tillbaka till lägenheten:

2 thoughts on “min morgon.

Kommentera

