3 år. Ett litet jubileum.

Insåg nyss att nu i januari är det 3(!) år sen jag flyttade till Stockholm. Jag tog mitt pick och pack i januari 2011, direkt efter att jag hade tagit min lärarexamen nere i Växjö för att flytta ihop med M här uppe. Då hade han redan bott här uppe i ett år och påbörjat läkarutbildningen, han hade bott i diverse skumma tredjehandslägenheter och hemma på soffor hos kompisar för att månaden innan jag flyttat upp fått tag i vår lilla studentlägenhet på Lappkärrsberget. När jag kom upp hit den kvällen januari efter en rätt ledsam tågresa upp, oviss framtid, lämnat kompisar och familj, hade dock M gjort lägenheten så himla fin i all flyttkaos och hade ställt sig och lagat en tre rätters middag. Och då visste jag ändå att det var helt rätt beslut att flytta upp till Sthlm till honom. Det fanns inget annat alternativ. Det var ju vi två.

Och nu, tre år som stockholmare då. Tre år som lärare (fast jag varit föräldraledig en jäkligt stor del av den tiden…). Jag älskar staden men jag känner mig inte riktigt hemma här ändå, kommer nog aldrig göra det. Efter att kidsen har fötts har jag börjat längta hem mer och mer. Hem till Småland, till möjligheten att kanske nån dag i framtiden kunna köpa ett fint hus utan att behöva ruinera oss helt och hållet och närheten till barnens mor-och farföräldrar. Vi pratar om det ofta, jag och M, och drömmer om vårt framtida hem och hur det blir när vi flyttar ”hem” så att säga. Men medan vi gör allt det här går ju tiden och vi glömmer ju bort att vi trots allt bor i Sveriges vackraste och roligaste stad så nu måste vi börja utnyttja det faktumet. M har två år kvar av sin utbildning och sen drar vi med största säkerhet. Därför har vi 2 år på oss nu att besöka alla museum, alla parker, utforska alla stadsdelar och äta på indiska restauranger på Söder. Blir matt bara av att tänka på det. Vart ska man börja liksom?

 

2 thoughts on “3 år. Ett litet jubileum.

  1. Det där med huspriser är en så sjukt bra grej med att bo i småstad/långt från storstan. Vi har precis köpt hus och det kostade en spottstyver av vad en lägenhet (lägenhet!!) kostar i Stockholm. Helt sjukt egentligen. Men på ett mycket bra sätt.

Kommentera

