första veckan hemma.

IMG_9880IMG_9932

Då har vi alltså fixat första veckan här hemma som tvåbarnsföräldrar. För en vecka sen kom vi hem från Danderyds BB med vår lilla dotter i babyskyddet, rätt möra och ganska nervösa över hur det skulle bli när vi väl kom in i lägenheten. För det är ju en bubbla den där första tiden på BB-hotellet. Med Vilgot var vi där i nästan tre dagar, nu åkte vi hem dagen efter förlossningen. Kanske för tidigt såhär i efterhand men vi ville ju hem till Vilgot, hem till våra egna sängar och hem till vår nya lite småläskiga vardag.

Så hur har veckan varit då? Det vi var allra mest oroliga över var att Vilgot skulle må dåligt över omställningen men det har faktiskt fungerat väldigt bra. Han verkar gilla sin lillasyster ”Etti” väldigt mycket och vill gärna upp i hennes spjälsäng och pussa på henne när jag sitter och ammar henne. Så himla fint att se.  Sen är det ju det här med sömn och amning, de två grejerna jag var mest hispig och nojig över med Vilgot (det är väl iofs de flesta nyblivna föräldrar kan jag tro) och även det har hittills funkat bra (vill.inte.jinxa). Hon sover om dagarna liksom! Gjorde ju aldrig Vilgot, han sov bara vid mitt bröst dagtid vilket gjorde mig till slut till ett vrak om dagarna. Elsie sover bra i sin säng men vill allra helst sova bredvid mig i sängen vilket hon får framåt småtimmarna eller på dagen. Och amningen, the dreaded amning, funkar också. Nu har jag läst på mycket om just amning och har erfarenhet så nu är jag lite mer beredd på att det blir en hel del amning. Det blir bättre framåt och hon kommer inte sitta fastklistrat vid mitt bröst till 1-årsdagen. Nu kan jag slappna av mer kring det hela vilket känns så mycket skönare, hon går upp bra i vikt, jag är inte ett vrak den här gången. Win win liksom.

Imorgon ska Vilgot börja gå sina vanliga tider på föris igen och sambon sitter hemma och ska skriva klart sin uppsats, rätt skönt att man har en vecka till ihop innan vardagen drar igång på allvar. Vi klarade första veckan galant, nu är det bara att köra på.

2 thoughts on “första veckan hemma.

Kommentera

