Lucka nr 12; berätta om musik som inspirerar dig.

Okej, det här inlägget känns lite sådär att skriva om för min musikkonsumtion de senaste åren har varit lite av ett skämt. Från att ha förr om åren ständigt (alltså dygnet runt) haft musik på till att jag nu idag på sin höjd lyssnar på musik kanske nån gång i veckan. .Jag gjorde den där grejen där man skulle sammanfatta sitt år i Spotify, ni vet vad man lyssnat på och hur många minuter man streamat musik. Jag och min sambo delar på spotify och på topp 10 listan fanns ingenting jag lyssnat på. Nada. Och minuterna sen, vilket skämt. Tror det var nåt på 400 minuter kanske…

Men jag vet ju varför jag slutat lyssna på musik.

1. När man är mammaledig och bebisen sover vill man ju just det, att bebisen sover. Väck inte den björn (läs:nyföding) som sover. Alltså blir det tyst.

2. När man jobbar som lärare med elever i låg och mellanstadiet vill man ha lugn och ro när man kommer hem. Det räcker med en galen liten ettåring som dunkar leksaker i golvet, man vill inte höra något annat utöver det.

3. När vi väl lyssnar på musik är det BARA barnvisor. Banrvisor, nån julsång eller valfri vinjett från Bolibompa-programmen (Dinousarietåg, Skåpbilen Olle och Gaspard och Lisa är stora favvisar här hemma)

Men, nu 2014 (älskar att man alltid gör såna överdådiga löften runt nyår) då ska jag börja lyssna på musik igen. På barnvagnspromenixarna ska jag sluta med att lyssna på poddar (förutom Moa och MAtildas då) och börja lyssna på musik jag tycker om och blir inspirerad av. Men det är ju grejen, eftersom jag inte lyssnat på musik på år och dagar är jag som en oskuld på området igen. jag lyssnar bara på musik jag lyssnade på för typ tre-fyra år sen, har noll koll på ny musik. Vart börjar man liksom?

I alla fall, musik jag gillar är en blandad kompott av soul, indie, och gammal rock. Och lite country. Här är några artister jag brinner lite extra för och här är en lista på de ultimata låtarna (som jag gjorde för typ fyra år sen så inga nya godibtar där inte!)

Patti, Stevie och Håkan. ❤

Och detta var alltså ännu en lucka från Emily Dahls kalender!

Kommentera

