Lucka nr 9; berätta om din stil när du var 15 år.

Ännu en lucka från Emily Dahls fina kalender.

Tack och lov har jag inga bilder jag kan dela med mig från mitt femtonåriga liv, inte här i Stockholm i alla fall. Jag har inte riktigt världens bästa minne men jag vill minnas att när jag var runt 15-16 såg jag Almost Famous för första gången. Jag blev helt knäckt. På ett bra vis då och helt och fullkomligt förälskad i Kate Hudsons karaktär Penny Lane. Jag ville inget hellre än att också jag bli groupie eller bandaid som de så fint kallade det och började lyssna på gamla LP-skivor och drömde om 70-talet. Jag hade sedan några år innan vurmat för hippiestilen men nu blev jag tokig. Jag köpte jeansjacka med pärlor på, hade indianpärlor på mina tröjor och en ödesdiger eftermiddag sydde jag och Elin in mönstrade kilar i våra jeans för att de skulle bli så vippiga som möjligt. Jag köpte två hippiekappor som jag levde i och drömde om att hänga med långhåriga skäggiga killar som spelade i band. Sommaren innan gymnasiet fattade jag det om möjligt ännu mer ödesdigra beslutet att permanenta mitt hår så att det skulle bli så bohovågigt som Penny Lanes. Det blev det dock INTE, fick göra om det två gånger och resultatet blev att jag snarare såg ut som en cocker spaniel som har varit ute lite för länge i regnet.

Så, kanske inte den mest klockrena stilen men oj vad det var roligt att gå runt i utåtsvängda jeans, pärljacka och en dålig permanent och helt ärligt inte bry mig ett smack om vad nån tyckte om det.

One thought on “Lucka nr 9; berätta om din stil när du var 15 år.

Kommentera

