förlossningsbrevets vara eller inte vara.

Enligt min gravidapp på telefonen lär det vara läge att skriva på mitt förlossningsbrev. Ett sånt brev är för er som inte har koll ett litet dokument där man skriver ner lite vilka önskemål man har inför sin förlossning, om det är nåt speciellt man vill att BB-personalen ska veta osv.

Med V skrev jag och sambon ett riktigt utförligt brev, gick precis efter mallen över hur det ska se ut och skrev ner våra tankar om bedövning och annat smått och gott. Jag kommer ihåg att vi gick igenom brevet med vår barnmorska men när vi väl skulle till BB var brevet puts väck. När man väl ligger där inne glömmer man ju bort alla såna oviktiga saker som ett litet pappersdokument och jag tror vi följde det mesta av vad vi hade skrivit; Ingen akupunktur (hatar nålar), testar gärna lustgas men är lite mer skeptisk till epidural och GODE GUD LÅT MIG INTE SPRICKA.

Den här gången kommer vi inte att skriva nåt brev alls. Vi har snackat ihop oss och jag har kommit så här långt so far:

”Kära barnmorskor.

– Försöker mig gärna på lustgas igen (gick inte alls första gången) men annars ge mig  den ljuva Epiduralen på en gång tack. Älskar epidural och narkosläkare. Och er också såklart.

-GODE GUD LÅT MIG INTE SPRICKA. Tack på förhand.”

Ni som ska ha bebbe igen, kommer ni skriva nåt brev den här gången?

OCH: Nu är det bara 32 dagar kvar!

5 thoughts on “förlossningsbrevets vara eller inte vara.

  1. Då jag bara hann vara inne på förlossningen i 45 min innan Bella var ute så känns ett förlossningsbrev rätt viktigt ändå. Efter typ 15 min var det dags att krysta så jag hade inte så många alternativ annat än lustgas. Trodde inte ens att de hann läsa mitt brev sist men efter förlossningen så kändes det som att de hade tagit hänsyn till vad vi skrivit.

    Jag är rätt nervös över hur fort det kommer gå den här gången så jag om min barnmorska har pratat rätt mycket om det och hon har skrivit ned saker i min journal. Så frågan är egentligen om vi kommer behöva något förlossningsbrev då de mesta redan står i journalen.

    Jag gruvar mig mest över att råka missa att värkarna startat och att jag kommer föda antingen hemma eller på väg till förlossningen! Med Bella hade jag värkar en hel dag utan att ens känna det..

    • det är min stora rädsla med, att missa att värkarna startat! Ser bara en massa skräckscenarion att man föder i badrummet, bilen eller utanför sjukhuset…Har börjat få rätt jobbiga sammandragningar också och är lite nojig varje gång över att det är värkar..kommer inte ihåg skillnaden mellan dem!

  2. Jag hade inga sammandragning med Bella och nu har jag hur mycket som helst så jag kommer fan inte fatta när det väl är dags. Det trycker även på neråt och ibland får jag något som kan liknas med värkar. Samma typ av smärta liksom. Nästa gång jag ska till barnmorskan så ska sambon med och då ska hon preppa oss om det kommer ske en hemmaförlossning, aaahh! Fy fan alltså om det skulle ske. Föda hemma med sambo, barn och två katter, haha, vilken jäkla cirkus!
    Min barnmorska har även sagt att om jag blir superorolig så kan man sätta igång mig tidigare så jag vet säkert att jag är på sjukhuset då det sker. Men är inte helt pepp på den tanken, att bli igångsatt alltså.

    Har ni någon plan med vars Vilgot ska ta vägen då ni åker in?

  3. åh det måste jag prata med min barnmorska med om! Ska träffa henne nästa vecka och då får sambon hänga på. Han är läkarstudent och säger att han har stenkoll (yeah right) så det kan nog vara bra att ett proffs kan ge lite tips om det blir hemmaförlossning!
    Sambons föräldrar kommer upp från Småland och ska fira nyår med oss och stanna dagarna kring BF så om bebben kommer då vore det ju bäst, annars bor min brorsa i stan så han kan också hjälpa till. Dock blir det lite problematiskt om hen kommer kring julafton för då är ingen kvar i stan…:S Ni då?

  4. Vi har kollat med några vänner och varnat dem för att att vi eventuellt kommer ringa dem mitt i natten och skrika: ”KOM HIT OCH TA ISABELLE: BARNET ÄR PÅ VÄG!!!” Närmaste släkt är sambons mamma och hon bor i Nyköping så det är ändå 1 timme bort. Har några vänner som bor bara ett kvarter bort så förmodligen får de ta henne.
    Problemet är ju bara om hen skulle komma kring nyår då de flesta inte är hemma. Kommer hen vid beräknad tid(9 jan) så borde det vara lugnt. Vi får dumpa henne där det går helt enkelt! Som tur är så bor de flesta vännerna inom 15 min från oss.

Kommentera

